FMV utvecklar leverantörsrelationerna

Ann-Sofie

Ann-Sofie Lillberg, chef affärsstrategi & metodstöd, FMV

Ann-Sofie Lillberg öppnade med att omsätta en effektiv försvarslogistik som finns när och där den behövs ställer krav på FMV. En ständig dialog mellan FMV och Försvarsmakten krävs för att säkerställa vilka leveranser som är mest centrala för Försvarsmaktens förmåga. Vidare belyste Lillberg att FMV delat in leverantörerna under olika kategorier, beroende på dess leveransförhållande gentemot Försvarsmaktens förmågor. En av dessa nya kategorier är Strategiska leverantörer, dessa är stora leverantör, vars leveranser har stor påverkan på försvarsmaktens förmågor, de är leverantörer som FMV inte hastigt kan byta ut då det skulle påverka försvarsmaktens försörjningslogistik och förmåga negativt.

Avslutningsvis lyfte Lillberg upp att när FMV upphandlar så ”behandlar vi alla lika, men när vi är i avtalssituation är det inte rimligt att alla behandlas lika då avtalen har olika tyngd” – exempel på detta är att man nu inrättat så kallade leverantörsteam till de strategiska leverantörerna – då dessa är centrala för Försvarsmaktens förmåga.

 

Presentation finner du här.

Publicerat på 18 november, 2015, i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. Kommentarer inaktiverade för FMV utvecklar leverantörsrelationerna.

Kommentarer inaktiverade.